محمد باقری

کارشناسی ارشد: دانشگاه فردوسی مشهد
کارشناسی: تاریخ محلی طبس

قلعه های اسماعیلیه در طبس

قلعه های اسماعیلیه در طبس اسماعیلیه در طبس سه قلعه داشته اند که بنده از هر سه این قلعه ها بازدید کرده ام. قلعه های: آبخورگ، ملوند، خراوان.
قلعه ملوند به علت اینکه دهانه آن از می گذشته است و غار ریزش کرده است امکان آنکه بتوان داخل آن شد میسور نیست. قلعه آبخورگ دو آب انبار دارد و هنوز برج و باروهایش سالم است. پس از حدود نیم ساعت کوهنوردی به این قلعه ها می رسیم.
اما قلعه خراوان حدود چهل کیلومتر با طبس فاصله دارد. جاده آن هم خاکی است. در پایین کوهی که قلعه بر بلندای آن ساخته شده است رودخانه بسیار زیبای خراوان قرار دارد.
پس از حدود دو ساعت کوهنوردی به نوک قله که قلعه در آنجا واقع شده است می رسیم. قلعه ای فوق العاده زیبا و مستحکم که گذشت سده ها صدمه چندانی به آن نزده است. مشخص بود که این قلعه، قلعه اصلی آنان در طبس بوده است. این قلعه 5 آب انبار داشت. از معمرین محلی شنیده ام که برای ساخت این قلعه از بز برای حمل مصالح ساختمانی استفاده می کرده اند. بالای تپه به حیوان آب و پایین آن جو می داده اند.
زمانی که در آن قلعه بودم به اراده های عظیمی که آن قلعه را ساخته اند و سال ها در برابر سلجوقیان و خوارزمشاهیان و غوریان و مغولان مقاومت می کرده اند فکر می کردم و تا روزها پس از آن از این فکر بیرون نیامدم.
همواره این کلام معصوم در ذهنم مرور می شد:
انّ الحیات عقیده و جهاد
+ سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۲
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: