مردان بیمار ایرانی: اهمیت بیماری به عنوان عاملی در تفسیر تاریخ سیاسی ایران جدید
مردان بیمار ایرانی: اهمیت بیماری به عنوان عاملی در تفسیر تاریخ سیاسی ایران جدید
نوشتار زیر معرفی مقالۀ «مردان بیمار ایرانی: اهمیت بیماری به عنوان عاملی در تفسیر تاریخ سیاسی ایران جدید» از دکتر امیرارسلان افخمی است.
مردان بیمار ایرانی: اهمیت بیماری به عنوان عاملی در تفسیر تاریخ سیاسی ایران جدید
نگارنده: دکتر سید رسول ابطحی
نگارش: اردیبهشت ۱۴۰۳
پیامدهای بیماری‌های روانی و یا حتی جسمی حاکمان و رهبران سیاسی در تعیین مسیر تاریخ و روند حوادث اموری مهم هستند که معمولاً به عللی بی‌اهمیت انگاشته شده‌‌اند. این امور به ویژه در بررسی و نگارش تواریخ محلی می‌توانند مهم‌تر باشند زیرا یکی از ویژگی‌های مهم تواریخ محلی پرداختن به جنبه‌هایی از تاریخ است که در سطح کلان مورد غفلت واقع شده‌اند. این گونه پژوهش‌ها که نیاز به دانش پزشکی هم دارند با دیدگاه غالب تاریخی نوشته می‌شوند و می‌توانند هم برای پژوهش‌‌گران عرصۀ پزشکی و هم برای پژوهش‌‌گران عرصۀ تاریخی مفید و راهگشا باشند. به این معنا که هم ما را در فهم و تحلیل بهتر حوادث و رویدادهای تاریخی کمک می‌کنند و هم می‌توانند برای رفع مشکلات بهداشتی و درمانی در یک منطقه مفید باشند.
   در این رابطه، امیرارسلان افخمی، دانشیار دانشگاه جورج تاون آمریکا، متخصص در رشته‌های روان‌پزشکی، بهداشت جهانی و تاریخ، سعی کرده است تا با نگارش آثاری دربارۀ بیماری وبا در ایران دورۀ قاجاریه، آنفولانزای 1918 ایران و … این خلل را جبران نماید. البته آثار ایشان بیشتر در حیطۀ تاریخ عمومی و ملی ایران است اما در آثار ایشان مطالب مفیدی برای پژوهش در حیطۀ محلی نیز یافت می‌شوند. 
   در این راستا، گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، گرایش تاریخ محلی نیز تلاش‌هایی انجام داده است. دکتر ولی‌الله مسیبی، پایان‌نامۀ دکترای خویش را به تبیین تاریخی زمینه‌های شیوع بیماری ام اس در منطقۀ پیربکران اصفهان اختصاص دادند. 
   مقالۀ «مردان بیمار ایرانی» از تألیفات دکتر امیرارسلان افخمی، نمونه‌ای دیگر از بررسی نقش بیماری‌ها در تفسیر حوادث تاریخی با مطالعۀ موردی بررسی بیماری‌های مظفرالدین شاه قاجار در تصمیمات او است. از آنجا که این مقاله می‌تواند راهگشای دانشجویان و پژوهش‌گران عرصۀ تاریخ برای انجام تحقیقات بیشتر در زمینۀ بررسی نقش بیماری‌ها در تاریخ باشد، تصمیم به ترجمۀ آن گرفتم.
 برای خوانش این مقاله می‌توانید فایل کامل مجلۀ روزگاران را در ضمیمۀ این نوشتار دانلود نمایید.
+ یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۳
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: