روستای باستانی هرچگان
روستای باستانی هرچگان
هرچگان دهی است باستانی، از دهستان بخش مرکزی حومه شهرستان شهرکرد که در ۱۸ هزار متری باختر شهرکرد و ۶ هزار متری راه نافچ به بن واقع است. این روستا قبلاً جزء بخش بن بوده که بعداً به بخش مرکزی شهرکرد ملحق می شود. جایی است کوهستانی معتدل و دارای ۳۹۴۸ تن سکنه...
نگارنده: زهرا کیانی
نگارش: خرداد ۱۳۹۴
هرچگان دهی است باستانی، از دهستان بخش مرکزی حومه شهرستان شهرکرد که در ۱۸ هزار متری باختر شهرکرد و ۶ هزار متری راه نافچ به بن واقع است. این روستا قبلاً جزء بخش بن بوده که بعداً به بخش مرکزی شهرکرد ملحق می شود. جایی است کوهستانی معتدل و دارای ۳۹۴۸ تن سکنه.
ابتدا روستای هرچگان در منطقه ای به نام قزلجه بوده که با مکان فعلی حدود5 کیلومتر فاصله داشته به علت حمله مغول ها (به گفته بزرگان روستا)مجبور به کوچ کردن به این مکان می شوند.
در زمان حمله عده ای زیادی از کوکان و زنان و از پا افتادگان را در کنده ی گوسفندی پنهان می کنند که بعد از آرام شدن درگیری ها به سراغ آن ها بروند اما وقتی مغولان(به گفته ی برخی افغان ها) به روستا حمله می کنند، صدای کودکی آن ها را به کنده متوجه می کند و و با اسبان بر روی کنده که با سنگ پوشیده شده بود میروند و کسانی که در آنجا بودند زنده به گور می شوند.
مکان فعلی قدمتی حدود2500 ساله دارد، در گذشته زرتشتیان در این مکان ساکن بوده اند که قبرهای آن ها به تازگی کشف شده است و به قبرستان گبرها معروف است و مکان دقیق آن را،همه کس نمی داند. (نصیری،1394)
هرچگان
نام این روستا در گذشته هرچه قان بوده است، قان در زبان ترکی به معنای خون می باشد وبه این دلیل این پسوند را به این روستا داده اند که خون های زیادی در طول تاریخ در آنجا ریخته شده است...
برای مطالعه این مطلب فایل پیوست را دانلود نمایید.
+ یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۵
نظرات
زهرا ترکی
زهرا ترکی ، مطالب بسیار جالب و مورد توجه بنده بود چون اولین بار این مطالب را می دیدم چون اصالتاً اهل هر چگان هستم منتها مطالب زیادی در این روستا هست که می تواند مباحث جالبی در مورد تاریخی محلی چهار محال مطرح نماید از جمله قلعه و حمام و مسجئ قدیمی این روستای زیبا و زیست محیط بسیار بی نظیر از جمله سد خاکی کهاز نوادر جغرافیای به حساب می آید. با تشکر زهرا ترکی
چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۸
هرچگانی
هرچگانی ، با سلام بسیار مناسب است جوانان تحصیلکرده که در حال حاضر ساکن در روستا هستند با انجام یک تحقیق محلی از کهنسالان در قید حیات در روستا نسبت به جمع اوری تاریخ شفاهی و مستند سازی ان برای ایندگان اقدام نمایند. تا هر چه بیشتر زوایای نامعلوم از پیشینه تاریخی هرچگان وتطور تاریخی وانچه بر پیشینیان و اجداد ما در هرچگان گذشته است برای نسل حاضر و اینده هویدا گردد.به هر صورت از زحمتی که برای زنده نمودن قدمت تاریخی روستای هرچگان مبرید پیشا پیش تشکر وقدردانی می نمائیم.
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۰
رضا
رضا، باسلام واقعامطا لب خوبی بود
پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۳
کیانی هرچگانی
کیانی هرچگانی، باعث افتخاره که من اصالتا اهل هرچگانم
پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۰
حاج اسماعیل
حاج اسماعیل، مطالب عالی بود با تشکر
دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۶
 کریم زاده
کریم زاده ، با سلام وعرض ادب واقعا مطالب خوبی بود چون من شهرکردی هستم و بسیار از معرفی سابقه فرهنگ وتمدن تاریخی استانم که چیز زیادی از ان نمی دانم خوشحال شدم اما اما متأسفانه موفق به دانلود نشدم موجب امتنان خواهد بود اگر این مطلب ارزشمند را برای بنده ایمیل بفرمائید. ممنون
آدینه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۳
کاوه
کاوه، مهدمن ای هرچگان خانه زیبایمان / کوه قراقول توهمچودماوندمان
چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۶
اسماعیل کیانی
اسماعیل کیانی، با عرض سلام. خوب بود . ولی به عنوان دانشجوی رشته تاریخ لازم است از منابع معتبر بیشتر استفاده فرمایید. امیدوارم دانشجویان دیگر رشته تاریخ این روستا هم همت بگذارند .
دوشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۴۷
ایت
ایت، با تشکر از نویسنده افتخار میکنیم که هرچگانی هستیم
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۴۵
کبری ترکی
کبری ترکی، ترکی هرچگانی هستم زادگام جاودانه بمان
یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۲۹
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: