دکتر اسلامی در گفتگو با خبرگزاری مهر: ضرورت احیای تاریخ محلی مازندران

دکتر اسلامی در گفتگو با خبرگزاری مهر: ضرورت احیای تاریخ محلی مازندران
ساری - خبرگزاری مهر: سرپرست موسسه ساری شناسی و رئیس اولین کنگره بین المللی تاریخی محلی مازندران، احیای تاریخ محلی را ضروری دانست. به گزارش خبرنگار مهر، حسین اسلامی بعد از ظهر یکشنبه در جلسه هماهنگی برگزاری کنگره بین المللی تاریخ محلی مازندران افزود...
ساری - خبرگزاری مهر: سرپرست موسسه ساری شناسی و رئیس اولین کنگره بین المللی تاریخی محلی مازندران، احیای تاریخ محلی را ضروری دانست.
به گزارش خبرنگار مهر، حسین اسلامی بعد از ظهر یکشنبه در جلسه هماهنگی برگزاری کنگره بین المللی تاریخ محلی مازندران افزود: تاریخ کنونی بیشتر توسط شاهان و و ساکنین دربار نوشته شده است و به ندت امثال ابوالفضل بیهقی تاریخ نگاری کرده اند.
اسلامی به احیای تاریخ محلی ایران به عنوان یکی از عناصر ارزشمند فرهنگی اشاره کرد و گفت:تاریخ واقعی مردم در دل عوام است که باید استخراج شده و بیرون بیاید.
وی ازفرصت نهایی ارسال مقاله به دبیرخانه   تا اول دی ماه سال جاری خبر داد و گفت: تاکنون ۱۲۷ مقاله به دبیرخانه کنگره تاریخ محلی مازندران رسیده است. و سه مقاله خارجی از پنج مقاله رسیده از کشورهای فرانسه، روسیه، آمریکا و انگلیس در کنگره ارایه خواهد شد.
اسلامی با بیان اینکه باید در مازندران رشته  تاریخ با تخصص مازندران شناسی تاسیس شود تصریح کرد: برگزاری کنگره تاریخ شفاهی ایران بسترسازی و پشتوانه برای این هدف مقدس است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز گفت:باید در تاریخ محلی به دنبال عناصری بگردیم تا به تاریخ ملی پیوند بخورد.
دلاور بزرگ نیا با بیان اینکه اول باید زبان ملی را تقویت کنیم و بعد به زبان محلی متمرکز شویم افزود:خوشبختانه دانش عمومی به ویژه در زمینه تاریخ وجود دارد اما سهل و آسان بودن ظاهری  موضوعات فرهنگی باعث می شود که هر کسی خودش را در این حوزه ها صاحب نظر بداند.
وی برگزاری همایشهای از این دست را بهترین فرصت برای ایجاد جریان فرهنگی و افزایش سطح سلیقه مردم ارزیابی کرد و گفت:باید زمینه حضور مردم در اینگونه حرکتهای فرهنگی با ایجاد برنامه های جنبی چون نمایش های آیینی بازارچه های صنایع دستی و مستند سازی آداب و رسوم مازنی فراهم گردد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود:باید قدری در بررسی موضوعات از کلی گویی پرهیز کرده و بیشتر به جزئیات بپردازیم.
وی با بیان اینکه حوزه باستان شناسی شمال کشور تقریبا صفر است و گمانه زنی های که تاکنون داشتیم فاقد استاندارد علمی بود. اظهار داشت: تمام عرصه ها و محوطه های تاریخی همچون گنجی مدفون است که می تواند به عنوان یک مطالبه جدی در کشور باشد تا باستان شناسی شمال کشور را جدی بگیریم.
گفتنی است کنگره بین المللی تاریخ محلی مازندران ۷ اسفند ماه سال جاری در مازندران با همکاری استانداری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، شهرداری ساری، اداره کل کتابخانه ملی، دانشگاه مازندران، موسسه فرهنگی ساری شناسی و دیگر دستگاه ها و نهادهای مرتبط با حوزه فرهنگ در شهرستان ساری به مدت یک روز برگزار می شود.
+ یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۵۱
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: