دکتر عبدالمهدی رجایی

دکتری: تاریخ محلی دانشگاه اصفهان، ۱۳۹۲
کارشناسی ارشد: تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه تهران، ۱۳۷۸
کارشناسی: زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تهران، ۱۳۷۵

معرفی کتاب اصفهان در گذر زمان

معرفی کتاب اصفهان در گذر زمان در میان کتاب هایی که اخیراً درباره اصفهان نوشته شده است کار جناب آقای منوچهر شیخ صراف در خور تامل است. دکتر سیروس شفقی که مقدمه ای بر این کتاب دارد متذکر می شود «هویت شهر اصفهان از ویژگی های مختلفی برخوردار است که میراث فرهنگی یکی از آنهاست
معرفی کتاب اصفهان در گذر زمان
اصفهان در گذر زمان
منوچهر شیخ صراف
انتشارات گلدسته (1392)
324 صفحه
قیمت 30 هزار تومان
در میان کتاب هایی که اخیراً درباره اصفهان نوشته شده است کار جناب آقای منوچهر شیخ صراف در خور تامل است. دکتر سیروس شفقی که مقدمه ای بر این کتاب دارد متذکر می شود «هویت شهر اصفهان از ویژگی های مختلفی برخوردار است که میراث فرهنگی یکی از آنهاست و آقای شیخ صراف توجه خاصی به این مقوله نموده و در اقدام ایشان در مورد معرفی آثار این شهر هیچ کاستی مشاهده نمی گردد به ویژه ارائه مجموعه عکس های زیبا و جذاب از آثار معماری شهر قابل توجه است» دکتر فضل الله صلواتی نیز در مقدمه ای جداگانه بر کتاب مذکور افزوده است «درباره فرهنگ و تاریخ و جغرافیا و رجال و بزرگان اصفهان چه بسیار کتاب ها که نوشته شده و چه بسیار تحقیق ها که انجام گردیده ، هر گلی بویی دارد و هر سبزه ای طراوتی . کتاب اصفهان در گذر زمان به بسیاری از نکته ها اشاره کرده و مطالبی را مطرح نموده که برای نسل امروز ما تازگی دارد»
اهمیت دیگر کتاب به نفاست چاپ و کاغذ گلاسه و عکس های زیبایی که در خلال اوراق آن خود نمایی می کنند. کتاب سیری تاریخی دارد بر تاریخ اصفهان از قدیم ترین دوران تا عصر حاضر به همراه برشمردن و به تصویر کشیدن آثار تاریخی هر دوره. اما اشکالی که در این کتاب و کتاب های مشابه دیده می شود، آن است که هر چه به زمان معاصر نزدیک تر می شوند، حجم مطالب کاسته شده و همان داستان همیشگی که زمان نزدیک به مورخ کمتر مورد توجه قرار گرفته است در اینجا نیز تکرار گشته است. چنان که کل دوران افشاریه، زندیه و قاجاریه در این کتاب در شش صفحه خلاصه شده است. چیزی حدود 150 سال از تاریخ این شهر . از دوران پهلوی ها هم فقط یکی دو پاراگراف دارد.
برای یک مورخ معاصر یا یک دانشجوی برنامه ریزی شهری و رشته های مشابه ، تحولات دوران معاصر بسیار مهم است. شکل گیری و انسجام یافتن شهر و شهرک ها، خیابان کشی ها، اجرای طرح های جامع و تفضیلی، رویکردهای مدیریت شهری و مقولاتی از این دست. امید آن که این نقیصه در آثار بعدی ایشان و نیز در آثار دیگری که درباره اصفهان انتشار می یابد، جبران گردد.
+ چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۱۷
نظرات
دکتر مرتضی نورائی
دکتر مرتضی نورائی، با سلام و تشکر از دکتر رجایی. در عرصه تاریخنگاری محلی سنتی معمولا روال در پیمایش طولی به فرا خور مستندات موجود، و در برخی از زمانها قدری تعریض می شود. در حالیکه امروزه انتظارات از مورخین بویژه محلی نگاران در عرض پیمایی یا همان نکته ظریف است کا متذکر شدید: تاریخ در عرض آن هم در چشم انداز محلی ان، لاجرم باید شیب آن به زمان حال بیشتر باشد تا هم مخاطبین از کرختی تاریخی خارج شوند و هم اهل فن در دایره ضروریات به اندیشه سازی برای زمان حاضر بپردازند. با تشکر
شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۴
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: